Daca Dumnezeu care l-a creat pe om este BUN, ar dori fericirea creatiei Sale. Daca este ATOTPUTERNIC, ar putea infaptui aceasta. Dar existenta omului pe acest pamant este incontestabil marcata de SUFERINTA. 

Deoarece exista suferinta, fie Dumnezeu nu exista, fie nu este Dumnezeul prezentat in Scripturile crestine, fie exista un alt raspuns. 

Asadar, Problema Suferintei. 

Este o problema adresata atat de crestini cat si de necrestini. Motivatiile sunt cu adevarat diferite: unii pun problema pentru a intelege scopul suferintei, ceilalti folosesc problema ca argument impotriva existentei lui Dumnezeu asa cum il prezinta Biblia. 

Dar fiecare parte trebuie sa accepte ca problema suferintei nu se rezolva doar prin combaterea parerilor celuilalt, ci se impune un raspuns. Daca cineva nu accepta raspunsul crestin, problema suferintei ramane o realitate la care va trebui sa dea un alt raspuns.

Asadar, incercam un Raspuns. Raspuns legat de concept: 

Ontologie: De ce exista suferinta? Care este sursa suferintei? 

 Suferinta exista din pricina pacatului. Biblia vorbeste despre suferinta ca fiind o componenta intrinseca a pacatului. 

In Geneza cap. 1 si 2 si in Apocalipsa 21 si 22 gasim doua locuri fara suferinta deoarece acestea sunt doua locuri fara pacat:

  • Geneza 1 si 2 prezinta Pamantul inainte de Caderea omului in pacat. 
  • Geneza 3 omul pacatuieste. Consecinte: este izgonit din Gradina Eden, incepe suferinta si moartea, pamantul este blestemat. + promisiunea ca Dumnezeu va trimite un salvator “samanta femeii”. 
  • Apocalipsa 21 si 22 prezinta finalul istoriei rascumpararii omului din pacat. Din nou o lume fara pacat, Imparatia vesnica a lui Dumnezeu. O lume fara suferinta. 

Intre aceste capitole se desfasoara o existenta sub semnul suferintei deoarece este o existenta sub puterea pacatului. 

Cand omul nu a ascultat de Dumnezeu si a pacatuit, s-a activat in mod automat suferinta ca o componenta definitorie a pacatului. Daca omul nu pacatuia nu ar fi gustat niciodata suferinta. 

Aceasta nu inseamna ca suferinta individuala este intotdeauna rezultatul direct al unui pacat individual. Nu toti care experimenteaza suferinta sunt in mod automat vinovati de un anume pacat care a adus un anume tip de suferinta.

 De exemplu Domnul Isus Cristos, Cel singur fara pacat (fara pacat prin nastere si fara pacat prin experienta) si totusi a experimentat suferinta. De ce? Pentru ca taramul in care a venit pentru a salva omul este sub puterea pacatului. Suferinta lui Isus a fost aceea a Mielului de jertfa pentru pacatele omenirii. Prin jertfa Lui, omul poate avea pacatele iertate si nedejdea intrarii in Imparatia din Apocalipsa 21 si 22.

Orbul din nastere, o suferinta pentru a se arata in el puterea lui Dumnezeu prin vindecarea infaptuita de Isus Cristos. 

Iov, o suferinta din pricina credinciosiei. 

Dar cine a dat asemenea caracteristici pacatului? Cine a spus ca neascultarea de Dumnezeu va avea in mod obligatoriu asemenea consecinte? Raspunsul este Dumnezeu. Daca pacatul nu ar avea in componenta lui suferinta si moartea, omul nu ar fi inteles uraciunea pacatului. 

Caracterul lui Dumnezeu: Dumnezeu este doar Bun si Atotputernic? Nu este aceasta o reductie a cine este Dumnezeu? 

Biblia il prezinta pe Dumnezeu ca fiind bun, atotputernic, dar si drept, atoatecunoscator, sfant, incoruptibil, atotprezent s.a. Biblia spune ca Dumnezeu este si INTELEPT. Dumnezeu ramane si Bun si Atotputernic chiar daca in intervalul de timp dintre Geneza 1 si 2 si Apocalipsa 21 si 22, El ingaduie existenta suferintei ca o consecinta a pacatului omului. Daca Dumnezeu este Intelept, de ce foloseste suferinta? 

Se dezvolta aici doua directii, foarte bogate in continut: pentru ca Dumnezeu lucreaza in noi si pentru ca Dumnezeu lucreaza prin noi. 

Suferinta comunica acestei lumi ca drumul neascultarii lui Dumnezeu duce la pierzare vesnica. Suferinta este un avertisment si o chemare la a ne intoarce la Dumnezeu. 

Apoi, uneori, Dumnezeu foloseste suferinta pentru a lucra prin noi. 

De aceea, stiind ca Dumnezeu este Intelept, crestinul nu este o victima in suferinta. Crestinul isi asuma suferinta, o imbratiseaza. 

Problema suferinței

Lasă un răspuns